Milyen csatlakozók vannak az autón és a töltőállomáson?
A kábel nélküli töltőállomás-változat Európában minden esetben 2. típusú, ún. Type2 aljzattal rendelkezik, az ilyen típusú utcai töltőállomások a legelterjedtebbek. Ezért érdemes olyan autót választani, amelyen ez a csatlakozás megtalálható. Az optimális megoldás tehát az európai autógyártók által alkalmazott Type 2 vagy CCS csatlakozóval felszerelt autó, mert ezt a típust bármilyen váltakozó vagy egyenramú töltőről biztosan lehet tölteni, Európában bárhol. Az ilyen autókat egy T2-T2 típusú hordozható töltőkábellel bármelyik állomásra rá lehet csatlakoztatni.
Más gyártmányú autókon megtalálható egy 1. típusú, ún. Type 1 csatlakozó a váltakozó áramú töltésekhez és egy CHAdeMo csatlakozó az egyenáramú töltésekhez. Ezeket az autókat egy T1-T2 típusú hordozható töltőkábellel lehet az utcai töltőállomásokra kötni. Természetesen töltés közben a csatlakozókat nem lehet szétválasztani, az autó és a töltőállomás gondoskodik erről. Így elkerülhetők a veszélyes helyzetek (tűz- és életveszély) kialakulása.
Mi befolyásolja az elektromos autó töltési teljesítményét?
Az elektromos autó töltési teljesítményét alapvetően két tényező befolyásolja.
- Elsősorban, hogy milyen a jármű fedélzeti töltőjének teljesítménye által meghatározott maximális töltőáram (teljesítmény), amellyel tölthető az autó.
- Másodszor, hogy a töltés során milyen maximális árammal terhelhető az elektromos hálózat, és ennek megfelelően milyen maximális teljesítményű töltőpont került telepítésre.
Hogyan használjuk a fali töltőket?
A falra szerelhető töltők gyorsabbak, és jóval biztonságosabbak is, mint az egyszerű konnektoros megoldások. Ez azt jelenti, hogy az egyébként több mint 10 órás töltési időt akár 2-3 órára is redukálhatjuk gépjárművünk típustól függően. Jellemző töltési idő 2-6 óra váltóáramú (AC) hálózatról a (fali) töltőeszközön (ún. wallbox) keresztül.
A fali töltők különböző teljesítménnyel rendelkeznek, jellemzően 7,4-22 kW közöttivel. De találkozhatunk 3,7 kW-os, 4,6 kW-os verzióval is az elterjedtebb 11 kW-os és 22 kW-os fali töltők mellett. A kiválasztás során arra kell figyelnünk, hogy az autó invertere mekkora teljesítményt képes felvenni, valamint hány fázisú töltést képes kezelni. Például hiába van 11 kW (3×3,7 kW) töltőnk, ha az autónknak 1 fázisú 7,4 kW-os invertere van, mert ekkor csak 3,7 kW-tal fogjuk tudni tölteni. Ilyenkor vagy 1 fázisú 7 kW-os, vagy 3 fázisú 22 kW-os (3×7,4 kW) töltő kellhet. Ez a tényező egyébként meghatározza az autó töltési sebességét is. Például bár a fali töltő 32 A-t képes leadni egy fázison, de a 3,6 kW-os inverterrel rendelkező autók csak ennek felét, 16 A-t tudnak felvenni. Szerencsére a magasabb értékkel bíró, például 32 A-es töltők megfelelnek a 16 A-es töltésre is.
Az alábbi táblázat áttekinti a töltők teljesítménye, valamint a szükséges fázisok száma és az áramerősség, a feszültség közötti összefüggéseket.
Teljesítmény | Fázis | Áramerősség | Feszültség |
---|---|---|---|
3,7 kW | 1 | 16 A | 230 V |
4,6 kW | 1 | 20 A | 230 V |
7,4 kW | 1 | 32 A | 230 V |
11 kW (3 x 3,7 kW) | 3 | 16 A | 400 V |
22 kW (3 x 7,7 kW) | 3 | 32 A | 400 V |
A töltés leállításánál a töltőáramot célszerű fokozatosan csökkenteni, és úgy lekapcsolni a töltést. Ezért, ha a töltést be kívánjuk fejezni még azelőtt, hogy az autó teljesen feltöltődött volna, akkor azt konnektoros töltés esetén ne a töltő hálózatról kikapcsolásával, hanem mindig a járműnél tegyük, annak használati útmutatója szerint. Ezzel elkerülhető a jármű elektronikájának és/vagy az akkumulátorcelláknak az esetleges károsodása. A fali töltők képesek az autót értesíteni a töltés idő előtti megállításáról, ezért ilyen esetben nyugodtan használhatjuk például a beépített RFID-kártyás lekapcsolást is.
Hogyan használjuk a töltőkábelt?
Lényeges szempont, hogy a töltendő gépjárművünk Type 1-es vagy Type2-es töltőkábellel vagy aljzattal rendelkezik. Léteznek 1 és 3 fázisú töltőkábelek. Természetesen a 3 fázisú használható 1 fázisú töltésre, de fordítva ez már nem igaz.
Hogyan kommunikál az autó és az állomás?
A töltőállomás és az autó közötti kommunikáció minden esetben a töltőkábelbe integrált adatvezetéken folyik. Ezen keresztül „beszélget” az autó és az állomás. A legfontosabb információk közül néhány:
- Mekkora teljesítményt képes az autó felvenni, illetve a töltő?
- Rendben vannak-e a csatlakozások?
- Megvan-e vezeték?
- Kielégítő-e a földelés?
A fentiek mellett a töltővásárlás előtt állók figyelmébe ajánljuk a következő oldalt.
🛒