Üdvözöljük az elektromos autó töltőmegoldások világában!
Örülünk, hogy egyre többen csatlakoznak a környezettudatosság jegyében a villanyautósok népes táborához. Ha még csak mos tervezi megvenni, vagy már meg is szerezte elektromos gépjárművét, érdemes néhány dolgot tudnia annak „tankolásával” kapcsolatosan. Ugyan sok cég kínál még ingyenes közterületi, nyilvános töltést, de érthető okokból ezek száma egyre kevesebb. Általánosságban elmondható, hogy az elektromos meghajtású autók egyik nagy előnye, hogy nem csak a közforgalmi töltőállomásokon tölthetjük fel a kocsinkat, hanem otthon, a garázsban is, akár kedvezményes tarifával. Szeretnénk elérni, hogy a most még hátrányként elmondható időigényes töltés mellé alternatív megoldást mutathassunk.
Elektromos autó töltő telepítési lehetőségeinek bővebb megismeréséhez válasszon az önt érdeklő megoldásaink közül, vagy bővebb információkért olvasson tovább az elérhető lehetőségekről:
Csatlakozók az autón és a töltőállomáson:
A kábel nélküli töltőállomás-változat Európában minden esetben 2. típusú, ún.Type2 aljzattal rendelkezik, ezért érdemes olyan autót választani, amelyen ez a csatlakozás megtalálható. Szintén az ilyen típusú utcai töltőállomások a legelterjedtebbek. A legoptimálisabb megoldás tehát az európai autógyártók által alkalmazott Type2 vagy CCS csatlakozóval felszerelt autó, mert ezt a típust bármilyen váltakozó vagy egyenramú töltőről biztosan lehet tölteni, Európában bárhol. Az ilyen autókat egy T2-T2 típusú hordozható töltőkábellel bármelyik állomásra rá lehet csatlakoztatni. Más gyártmányú autókon megtalálható egy 1. típusú - Type1 csatlakozó a váltakozó áramú töltésekhez és egy CHAdeMo csatlakozó az egyenáramú töltésekhez. Ezeket az autókat egy T1-T2 típusú hordozható töltőkábellel lehet az utcai töltőállomásokra kötni. Természetesen töltés közben a csatlakozókat nem lehet szétválasztani, az autó és a töltőállomás gondoskodik erről. Így elkerülhetők a veszélyes helyzetek (tűz- és életveszély) kialakulása.
Az elektromos autó töltési teljesítménye:
Ezt alapvetően két tényező befolyásolja. Elsődlegesen, hogy milyen a jármű fedélzeti töltőjének teljesítménye által meghatározott maximális töltőárammal (teljesítménnyel) tölthető az autó. Másodsorban, hogy a töltés során milyen maximális árammal terhelhető az elektromos hálózat és ennek megfelelően milyen maximális teljesítményű töltőpont került telepítésre.
Konnektoros töltés:
A töltéshez elegendő egy egyszerű – az autóhoz tartozékként kapott - töltő más néven EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) is. Amikor hazaérünk, csak bedugjuk a töltőt a megfelelő konnektorba, és hagyjuk, hogy éjszaka töltsön. Azonban az autóhoz kapott töltővel való töltésnek van egy nagy hátránya, mégpedig az, hogy lassú. Jellemzően maximum 10 A-rel tud csak tölteni. Példának okáért ezzel a 10 A-s töltővel, egy éjszaka alatt körülbelül 120-140 kilométernyi "üzemanyagot" tudunk az autónkba "tankolni". Jellemző töltési idő 8-12 óra háztartási dugaljból, a kábelbe szerelt elektronikus vezérlőeszközön (ICCB) keresztül. Töltési teljesítmény 2,3-3,5 kW között. Ez jó megoldás lehet, ha csak kevés kilométert futunk (pl ingázunk) a gépjárművel, azonban előfordulhat, hogy csak néhány órát vagyunk otthon, és egy gyorsabb, kényelmesebb megoldásra lenne szükségünk. És itt jönnek képbe a falitöltők.
Fali töltők használata:
A falra szerelhető töltők gyorsabbak, és jóval biztonságosabbak is, mint a sima konnektoros megoldások. Ez azt jelenti, hogy az egyébként több mint 10 órás töltési időt akár 2-3 órára is redukálhatjuk autótípustól függően. Jellemző töltési idő 2-6 óra váltóáramú (AC) hálózatról a töltőeszközön (wallbox) keresztül. Töltési teljesítmény 7,4-22 kW között. A wallboxok különböző teljesítménnyel rendelkeznek, találkozhatunk a 3,7-, 4,6 kW-os verzióval, de 11-, vagy 22 kW-os falitöltővel is. A kiválasztás során arra kell figyelnünk, hogy az autó invertere mekkora teljesítményt képes felvenni és hány fázisú töltést képes kezelni. Például hiába van egy 11 kW (3x3,7 kW) töltőnk, ha az autónknak 1 fázisú 7,4 kW-os invertere van, akkor csak 3,7 kW-al fogjuk tudni tölteni (ilyenkor vagy egy 1 fázisú 7 kW-os-, vagy egy 3 fázisú, 22 kW-os (3x7,4 kW) töltő kellhet). Ez a tényező egyébként meghatározza az autó töltési sebességét is. Ha ugyanis a falitöltő 32 A-t képes leadni egy fázison, például a 3,6 kW-os inverterrel rendelkező autók csak ennek felét, 16 A-t tudnak felvenni. Szerencsére a magasabb értékkel bíró, például 32 A-s töltők megfelelnek a 16 A-s töltésre is, azonban fordítva nem igaz.
A falitöltő 230V-os váltóáramot használ, és 1-, vagy 3 fázisa van. Teljesítmény szerint a következőképpen csoportosíthatjuk őket:
- 3.7 kW (1 fázis 16 A)
- 4.6 kW (1 fázis 20 A)
- 7.4 kW (1 fázis 32 A)
- 11 kW (3 fázis 16 A) (3x3.7 kW)
- 22 kW (3 fázis 32 A) (3x7.4 kW)
A töltés leállításánál a töltőáramot célszerű fokozatosan csökkenteni, és úgy lekapcsolni a töltést. Ezért, ha a töltést be kívánjuk fejezni még azelőtt, hogy az autó teljesen feltöltődött volna, akkor azt konnektoros töltés esetén ne a töltő hálózatról történő kikapcsolásával, hanem mindig a járműnél tegye, annak használati útmutatója szerint. Ezzel elkerülhető a jármű elektronikájának és/vagy az akkumulátorcelláknak az esetleges károsodása. A fali töltők képesek az autót értesíteni a töltés idő előtti megállításáról, ezért ilyen esetben nyugodtan használhatjuk például a beépített RF ID kártyás lekapcsolást is.
Töltőkábel használata:
Fontos kiválasztási szempont, hogy a töltendő gépjárművünk Type1-es, vagy Type2-es töltő kábellel vagy aljzattal rendelkezik. Léteznek 1 és 3 fázisú töltőkábelek. Természetesen a 3 fázisú használható 1 fázisú töltésre, de fordítva ez már nem igaz. A töltőállomás és az autó közötti kommunikáció minden esetben a töltőkábelbe integrált adatvezetéken folyik. Ezen keresztül az autó és az állomás „megbeszélik” a legfontosabb információkat (mekkora teljesítményt képes az autó felvenni, illetve a töltő leadni; rendben vannak-e a csatlakozások; megvan-e vezeték; a földelés kielégítő-e stb.). A kábel töltés közbeni kihúzása veszélyes, ezért mind az autó, mind a töltő reteszeli töltés közben a kábelt.
Amennyiben bármelyik töltési megoldás érdekli, vegye fel velünk a kapcsolatot.
Amennyiben információra van szüksége a telepítéssel kapcsolatosan, olvasson tovább.